Skip to content

Πώς να αποφύγουμε τις e-παγίδες

  • by

Μια παύση αρκεί για να αποφύγουμε την ηλεκτρονική απάτη. Αυτό είναι το βασικό μήνυμα της εκστρατείας ενημέρωσης για τις ηλεκτρονικές απάτες που πραγματοποιούν το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Ελληνική Αστυνομία και η Ελληνική Ενωση Τραπεζών. Πράγματι, σύμφωνα με τους ειδικούς στην κυβερνοασφάλεια, η κοινή λογική και κρίση όσον αφορά το περιεχόμενο ενός εισερχόμενου μηνύματος ή κλήσης αποτελούν την καλύτερη ασπίδα προστασίας κατά των ψηφιακών απατών.

Για παράδειγμα, στην περίπτωση μηνυμάτων που φέρονται να προέρχονται από τράπεζες, μπορεί να αποβεί σωτήρια η σκέψη ότι εάν έχει προκύψει κάποιο σημαντικό ζήτημα, ο πελάτης θα ενημερωθεί μέσω μηνύματος στον ηλεκτρονικό τραπεζικό λογαριασμό του. Αντίστοιχα, μπορεί κάποιος να αποφύγει τις παγίδες, γνωρίζοντας ότι μία τράπεζα δεν θα ζητούσε ποτέ τον κωδικό PIN της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού λογαριασμού μέσω e-banking.

Στην περίπτωση των απατηλών μηνυμάτων (phishing), οι ειδικοί συνιστούν την ενημέρωση με την τελευταία έκδοση του φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser), του αντιιικού προγράμματος, αλλά και του λειτουργικού συστήματος του υπολογιστή. Εφιστούν ακόμη ιδιαίτερη προσοχή σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τράπεζας που ζητούν ευαίσθητες πληροφορίες (π.χ. τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού σας λογαριασμού μέσω internet banking).

Προς την κατεύθυνση αυτή, οι παραλήπτες θα πρέπει να ελέγχουν προσεκτικά τα μηνύματα και να συγκρίνουν την ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζας με αυτήν που εμφανίζεται σε παλαιότερα (πραγματικά) μηνύματα. Η ύπαρξη λαθών ορθογραφίας, γραμματικής ή σύνταξης αποτελεί τη σοβαρότερη ένδειξη ότι πρόκειται για απόπειρα phishing, ενώ απαγορεύεται ρητά το κλικ στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο ή η λήψη του συνημμένου αρχείου.

Αντίστοιχα, οι παραλήπτες δεν θα πρέπει να απαντούν σε sms που ζητούν τον κωδικό PIN ή τον κωδικό πρόσβασης (password) στον τραπεζικό τους λογαριασμό ή οποιαδήποτε άλλα εξατομικευμένα διαπιστευτήρια ασφαλείας (π.χ. όνομα χρήστη e-banking).

Τι συνιστά η Europol

Εάν νομίζετε ότι ενδέχεται να έχετε απαντήσει σε ένα απατηλό sms και παρείχατε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζα συνεργασίας σας, συνιστά η Europol.

​​​​​​Οσον αφορά τις τηλεφωνικές κλήσεις, όπου οι δράστες εμφανίζονται συνήθως ιδιαίτερα ευγενικοί, συνιστάται οι αποδέκτες να κρατούν τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο έχουν κληθεί και να ενημερώνουν ότι θα επιστρέψουν οι ίδιοι το τηλεφώνημα. Θα πρέπει ακόμη να γνωρίζουν ότι οι απατεώνες μπορούν να βρουν τα βασικά στοιχεία επικοινωνίας ενός ατόμου μέσω Διαδικτύου (π.χ. από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τον τηλεφωνικό κατάλογο). Δεν αποτελεί δηλαδή απόδειξη της πραγματικής ιδιότητας του καλούντος το γεγονός ότι έχει στη διάθεσή του τέτοιου είδους πληροφορίες.

Σχετικά με την εξαπάτηση μέσω τιμολογίων, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι υπάλληλοι είναι ενημερωμένοι και γνωρίζουν τη συγκεκριμένη μορφή απάτης και τον τρόπο αποφυγής της.

Από την πλευρά τους, οι υπάλληλοι δεν θα πρέπει να κάνουν χρήση των στοιχείων επικοινωνίας που περιλαμβάνονται στην ηλεκτρονική αλληλογραφία με την οποία ζητείται η αλλαγή στοιχείων.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Leave a Reply

Your email address will not be published.